Popboks - MILUTIN PETROVIĆ - Od Godarda ka Boetticheru - Skromnost ili Kojina kapa [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Intervju · 29.03.2005. 00:00

MILUTIN PETROVIĆ - Od Godarda ka Boetticheru

Skromnost ili Kojina kapa

U izreci da niko nije prorok u svom selu postoji i značenje da će neko mesto ostati selendra dokle god svoje sugrađane smatraš nesposobnima da budu proroci. Vanzemaljci tako uvek sleću u Ameriku, a domaćica iz Kumodraža nema nikakvu šansu da je odvedu u leteći tanjir. Sve kulture koje to nisu shvatile ostale su seljačke

Vladislava Vojnović

Sedimo u prostorijama producentske kuće Montage čiji su vlasnici Predrag Bambić i naš sagovornik, reditelj Milutin Petrović. Dunav je vrlo blizu, vidi se sa vrata, miriše kad su otvorena. Kad nas napuste montažer Petar Jakonić i glumica Sonja Savić, započinjemo razgovor. Svira soundtrack iz filma Jug-jugoistok. U prostoriji, osim očekivanih sprava za montažu, nalazi se i žuti trkački bicikl.
POPBOKS: Da li je bicikl tvoj?
MILUTIN: Nije. To je Bambijev bicikl. Bambi je direktor fotografije i producent ovog filma. Kad je lepo vreme, on malo vozi bajs do Gazele i nazad.
Milutin Petrović
Kao direktor fotografije Bambić je napravio malo čudo, prvi put smo videli lice kalemegdanskog Pobednika, na gomili sve relikvije našeg apokaliptičnog vremena i mesta koje nas zrači i estetski i na bukvalnije načine. Neosporno, u tvom poslednjem projektu bio ti je saradnik od velikog značaja. Ko ti je od saradnika i kako pomogao?
Sve je započeo Saša Radojević. On izgleda onako miran, ali ustvari on me je ubedio da snimamo i Zemlju istine, ljubavi i slobde i Jug-jugoistok. Onda smo “smislili” Sonju, pa je tako omogućeno da njen genije počne da mi pomaže. Bambi je vukao snimanje na svojim leđima i usput snimio neke odlične kadrove. Posle je materijal uzeo Perica (Petar Jakonić), izbacio me iz montaže i napravio film. Na snimanju je među najvažnijima bio i Neško Despotović. On je savetovao svakoga na svaku temu. Još za vreme snimanja Bambi i ja smo shvatili da on hitno mora da režira jedan svoj film. Bogdan Zlatić je takođe presudno pomerio film. On se setio da treba da pogledamo Bunny Lake is Missing, a zatim je smislio onu teoriju filma koja se izlaže u sceni kod doktora celebralne filmologije. Pa zatim svi ostali prijatelji – Pera Petrović, Goca, Miša Savić.
Svi ti ljudi koje pominješ, sa kojima sarađuješ, pametni su, obrazovani, daroviti i svi tavore, kao što tavori sve u filmskoj i vanfilmskoj stvarnosti tvog filma i oko njega. U intevjuu Kuriru jasno i čitko si izjavio da je izvor sveg zla DB-mafija. Šta jedan filmadžija može da preduzme u borbi protiv nadmoćnog neprijatelja?
Milutin Petrović
Da ne tavore nego da tvore... Da vanfilmsku stvarnost pretvaraju u filmsku. Ideja je bila da pokazemo čudovište ljudima, a onda ljudi da dožive katarzu pošto je nevidljivo postalo vidljivo. Ali slabo nam nešto ide. Stalno smo u nekim mitskim situacijama – malo nas je i u katakombama smo, ali jednoga dana Srbi će shvatiti, i sve tako. Ili kao u mojoj omiljenoj sceni iz Povratka Džedaja kada Luke Skywalker daje poslednju šansu Džabi okružen njegovim DB-om. Malo je blesavo imati pedeset godina i biti baš toliko marginalan koliko je naša ekipica pametnjakovića.
(Muzika iz filma i dalje svira. Takva je da skreće pažnju) Može li se ova muzika nekako nabaviti?
Ne, osim da iz prijateljskih razloga to nekome narežemo ja ili Moma Rajin, čije je to umetničko delo. Da bismo to izdali, kako se to inače radi, trebalo nam je jedno 15.000 evra.
Vratimo se tvorenju kao šansi za preživljavanje u mračnim vremenima sa mračnim nosiocima i distributerima moći jer znamo da Arbeit macht frei ( Rad oslobađa -natpis na ulasku u Aušvic). Pored oduševljenih, postoje i kritičari koji te optužuju da u filmu Jug-jugoistok nisi bio dovoljno komunikativan sa tzv. širokom publikom. Neki misle da si snob, neki da si nejak i neenergičan, svako prema svojoj psiho-projekciji, no činjenica je da bez narodnih masa nema ozbiljne subverzije. Misliš da je rano? Da prvo treba obrazovati elitu?
Milutin Petrović
Uzmimo za primer Keihta Richardsa. Na pomen njegovog imena neke naprosto ne zanima, neki misle da je genije, a neki da on uopšte ne zna da svira gitaru. Šta ostaje jadnom meni? Kako ja da zadovoljim sve te kriterijume? Osim toga, ljudi su čudni kada nekoga poznaju. Pre neki dan sam gledao Terminatora 2 očima kojima moji drugovi gledaju moj film. I znaš šta se vidi? Kad onaj zli Terminator na motoru iskoči iz one zgrade i uhvati se za helikopter, očigledno ima neka mala platforma pa mu motor poskoći baš kada treba! Kada seljak gleda kako to uradi Cameron, onda to ne primeti, a kada gleda kada to uradi neko koga zna, onda mu je to nepodnošljivo! Najteže je shatiti da je tvoj drug iz klupe genije, da je Koja, na primer, jedan od najvećih savremenih umetnika. U izreci da niko nije prorok u svom selu postoji i značenje da će neko mesto ostati selendra dokle god svoje sugrađane smatraš nesposobnima da budu proroci. Vanzemaljci tako uvek sleću u Ameriku, a domaćica iz Kumodraža nema nikakvu šansu da je odvedu u leteći tanjir. Sve kulture koje to nisu shvatile ostale su seljačke. André Malrot i Jean Cocteau su se u ime Francuske bavili isključivo ukazivanjem na nove proroke. U Ljubljani su znali da gurnu Laibach... (Samoironično) I tako je Milutin kukao još nekoliko sati...
Da, to sa Terminatorom 2 je jako zanimljivo. I tamo je glavni ženski lik psihotičan od početka do kraja, bez promene.
Milutin Petrović : Zemlju istine, ljubavi i slobde
Postojala je verzija Zemlje istine u kojoj se nalaze urezani kratki fleševi iz stotinjak filmova. Perica preti da će tu verziju jednom izdati kao editor's cut!. Tu je bio i kadar majke iz Terminatora kako zabada olovku u psihijatra i kezi se sa onog monitora. Psihotičnost bez promene, šta ćeš, nisam mogao da smislim nikakvu promenu pa da me čika Aristotel pusti na ispitu. Lako je njemu, on je imao robove, pa je mogao da kapira te fine nivoe. A ja, seljak, moram da radim k'o konj. Obe majke su psihotične i ne menjaju se zato što je predmet njihove muke dalek, velik i sudbinski nepromenjiv. Onoj Johnovoj mami protivnik je ta nemoguća igra sa vremenom i sudbinom, a Sofijinoj mami Sonji Rusija se pomalja iza horizonta... Previše krupna tematika, rekao bih, da bi komad mogao biti dobro skrojen. Ali nije to važno. Važna je pravovernost.
Koncept materinstva je jedna jako važna stvar, i u životu i u teoriji. Padaju mi na pamet dva filma koja oslobađaju ženu patrijarhalne uloge majke kao servisa – U snovima Neila Jordana i Izbrisano sećanje Jamasa Rubena.
Prvi kadar Rubenovog filma je jasna posveta Ottu Premingeru i Bani Lejk. Saša i ja nismo mogli da verujemo da smo iste godine uradili film po istom uzoru kao i autor Hidena, jednog od kultnih filmova naše mladosti. Ah, materinstvo... Ja stvarno besramno liferujem teorije o svemu i svačemu, ali ne misliš li da je materinstvo ipak previše za jednog muškarca, pa bio on i brbljivac poput mene? To je stvarno najveća tajna za nas muške. Ako baš hoćeš, priznaću ti da sam ideji materinstva u ovom filmu pristupio krajnje formalistički i potpuno površno. Ja sam mislio da će sve ostati na čitanju da je Sonja starateljka četvorogodišnje Sofije, znači mudrosti. A oko emocija koje budi odnos majka – dete, mislio sam da će tu već nekako Sonja da omađija zainteresovane. Uopšte sam potcenio gledanje ovog filma kao normalnog narativnog filma u kome publika oseća emocije, a ne prisustvuje otvaranju konceptualne izložbe. Ja imam najstrašnije strahopoštovanje prema filmovima o ljudima, znači filmovima a la John Ford i Howard Hawks. Mislim da sam kao profesionalac još nedostojan da se usudim da radim tako nešto. Međutim, reakcije ljudi na neke delove Juga teraju me da razmislim i da se možda usudim da pomislim na deda-Forda.
Hm, majka kod Forda. Da, nije se ni on proslavio. Možda Anne Bancfort u Sedam žena nije majka, ali će na njenoj žrtvi odrasti potomstvo druge žene, koje inače ne bi imalo šanse. Po prilici glupo potomstvo, sa slabom šansom, ali tamo (tada?) smo još bili na jasnom tragu vere u Boga.
Milutin Petrović : Jug-jugoistok
Ah, od Forda naovamo se dosta toga promenilo. Evo, pre par godina napravljen je film Osam žena. Uopšte, umetnost se od tog savršenog modernizma Holivuda iz tridesetih i četrdesetih godina toliko modernizovala i postmodernizovala da je postala jedno malograđansko prenemaganje odličnih učenika po umetničkim školama. Izgleda mi neverovatno naivno što manične maniriste poput Johna Wooa označavaju kao nosioce modernizma u odnosu na “klasične” Forda ili Walsha, Henrya Hathawaya. To mi je detinjasto kao kada ti neko kaže da mu je Dostojevski dosadan, a da je neki od ovih trejnspotinga moderan. Vidiš da ne ide ovako. Ti o majčinstvu, a ja o očinstvu. Poštovani posetioci Popboksa, VV je majka i ona me, od kada je prvi put gledala film, maltretira oko majčinstva i toga kako nisam spas'o svet. Ja mislim da sam se dosta potrudio da spasavam svet u ovom filmu, ali nije spas u ovom filmu u onome što se desi u priči nego u onome što ukapira mladi gledalac gutajući celu formu i sve što ima u tom filmu. Eto kada me teraš da se vadim, pa da ispadam kao neki Umetnik.
Tako znači, denunciranje! Dobro, lepo. Nego, ti, dakle, voliš Forda i Hawksa i tako to? Pa što onda ne napraviš film da se to vidi i iz helikoptera? Sigurna sam da bi mogao, bilo bi i komercijalno, a ne bi bilo kao ovaj jad i čemer koji ovde trenutno predstavlja ono što je komercijalno. Stil ti, takođe, ne bi propao, jer stil – to je čovek. Mada, manir bi morao da otrpi štošta...
Prvo: Paul Verlain je rekao da nije tačno ono o čemu svi pričaju – da su važne ideje. Lako je sa idejama, one su svuda – važna je forma! To je jedna velika tajna koja se zagubila nečitanjem poezije, ili čitanjem loše poezije. Drugo: Melville je postao poznat po tome što je snimio dva hermetična, umetnička filma. Jedan po pomenutom Cocteau. Onda je treći film snimio, koji beše, Potpaljivač Bob ili tako nešto. I onda su kritičari bili zbunjeni (čak i u Francuskoj, koja nema problem sela i proroka) i rekli – kako sad to? A Melville je objasnio da svako može da se bavi umetnošću, ali da samo kada naučiš o zanatu i o životu možeš da se usudiš da kreneš u “komercijalni” film. Ja stvarno ne mogu da ti objasnim koliki respekt imam prema Sirku ili Fordu. Frka mi je da ne ispadnem glup u društvu. Zamisli, pokušaš da praviš komercijalnu žanrovsku komediju, a ispliva koliko nemaš pojima o poslu. Osim toga, postoji i takozvano Bowiejevo pravilo koje kaže – jedna je muzika koju voliš da slušaš, a zapanjujuće drugačija muzika koja nastane kada ti počneš da se baviš pevanjem i sviranjem. Niko ne zna šta ustvari u njemu čuči sve dok nešto ne napravi. Ja sam bio zapanjen koliko moj prvi film asocira na Makavejeva.
Postoji izreka Kad si majstor, možeš kako hoćeš! Pazi sad, ide kompliment: pošto se u tvom slučaju u prvo ne sumnja – hoćeš li onda već jednom da hoćeš!?
Milutin Petrović
Joj, hvala ti. Pa, to je, kao, tajna, da se ne bih urekao, ali ja već mesecima pišem razne stvari koje treba da trendmejkerski raskrste sa postmodernizmom na najgrublji način. Negde na pola montaže ovog filma osetio sam da sam ušinuo mozak svim tim podznačenjima koja ovaj film vrti u krug. I mislim da je posle “seminarskih” iz Godarda i Antonionija, vreme za jedan “diplomski” iz Budda Boettichera – u smislu da se vratimo suštini filma: to je ono kad sediš i gledaš film, a misiš da stvarno gledaš ljude na nekoj sahrani, a ne kadrove, dramaturgiju, Dolby stereo, režiju i ostale gluposti. To je nešto kao kada u sred ove kompjuterske ere kažeš ljudima – važno je sviranje. I to ono pravoverno sviranje, a ne lažni akademizam i tupljenje. Hvala ti, ali vidiš kako jedna pohvala odma' duva u leđa taštini! Odma' sam počeo o sebi da pričam kao da pristajem na to da sam majstor. To je opasna epidemija, to ubija ljude bolje od side.
Da, skromnost je svakako vrlina, mada malo devojačka! Mislim, važno je da čovek ne poludi od umišljenosti i ne zaustavi se u životnom napredovanju na onoj stepenici za koju, kako to naokolo biva, nije kompetentan. Treba stati ranije, stepenicu niže, ali i za tu niže (ili pogotovo za nju!) i te kako je potrebno podviknuti i glasno objaviti da si to što jesi i da si toga svestan! Ajde, objavi pa da završavamo!
Ni na mukama nećeš to od mene izvući! Da opet pomenem Povratak Džedaja – to je ona najvažnija scena kada Luke baci mač i kaže: “Nikada neću preći na tamnu stranu”. Jedino što devojačka skromnost može, u stvari, jeste, da bude jedna od najlicemernijih oblika ačenja, da bude zapravo skrivena ultra-gordost, pa je samo zato možda mnogo bolje da se složim sa tobom. O.K. 'Ajde da udarimo rukom o sto i pozajmimo od Koje onu kapu Najbolji!
SOUNDTRACK: Compiled by Momčilo Rajin
Kada me je Milutin (Petrović) zamolio da sastavim mogući soundtrack za njegov novi film on ga je imao u glavi i već podosta na traci. Ja sam iz njegovih nekoliko rečenica pokušao da "uhvatim" sliku i još više atmosferu filma. Jer, muzika na filmu sugeriše i stvara atmosferu. Zato ovo što sam uradio nije samo prosta zbirka poznatih tema, ali ni pametovanje tipa "ja ovo znam, a vi ne". Ima ovde dosta poznatog, dosta zaboravljenog i poneko otkriće na koje sam ponosan. Između početnih Halucinacija Tima Buckleya i novog optimizma Beautiful Child Rufusa Wainwrighta krećemo se kroz razna raspoloženja kojima je zajednička spona dramatičnost. Kao u životu oko nas ili u filmu. Verovatno bih danas, posle nekoliko gledanja, ponešto izmenio ili barem pretumbao raspored. No, i ovako je sasvim u redu. Ako dođete u priliku gledajte film i pustite ovu listu. Ima više nego pola tuceta mesta gde slika i zvuk čine ono toliko željeno jedinstvo. Izgleda da se to već mnogima dopalo, jer kako reče sam Milutin morao je mnogim prijateljima da nareže ovaj disk. Ali, to nemojte nipošto reći ovima iz anti-piratske asocijacije!
  • 01 TIM BUCKLEY - Hallucinations
    (Beckett - Buckley)
    Taken from the album Goodbye And Hello (1967) Asylum
  • 02 JOY DIVISION - Atrocity Exhibition
    (Curtis, Hook, Morris, Sumner)
    Taken from the album Closer (1980) Factory
  • 03 BILL FAY - The Sun Is Bored
    (Bill Fay)
    Taken from the album Bill Fay (1970) Nova
  • 04 PUBLIC IMAGE Ltd. - Religion II
    (Public Image Limited)
    Taken from the album Public Image (1978) Warner Bros.
  • 05 JUDEE SILL - There's A Rugged Road
    (Judee Sill)
    Taken from the album Heart Food (1973) Asylum
  • 06 WATERBOYS - Medicine Bow
    (Mike Scott)
    Taken from the album This Is The Sea (1985) Chrysalis
  • 07 SWELL - Next To Nothing
    (Swell)
    Taken from the album Whenever You're Ready (2003) Beggars Banquet
  • 08 LAURA VEIRS - Rapture
    (Laura Veirs)
    Taken from the album Carbon Glacier (2003) Nonesuch Records
  • 09 TV ON THE RADIO - Dreams
    (Adebimpe, Sitek)
    Taken from the album Desperate Youth, Blood Thirsty Babes (2004) Touch & Go
  • 10 FOUR SEASONS - Genuine Imitation Life
    (Gaudio, Holmes)
    Taken from the album The Genuine Imitation Life Gazette (1969) Rhino
  • 11 SCOTT WALKER - The Seventh Seal
    (Scott Walker)
    Taken from the album Scott 4 (1969) Fontana
  • 12 CURT BOETTCHER - We're Dyin' (Angel City)
    (Curt Boettcher)
    Taken from the album Chicken Little Was Right (1974) Elektra
  • 13 NICK DRAKE - Time Of No Reply
    (Nick Drake)
    Taken from the album Time Of No Reply (2000) Hannibal
  • 14 THE SOUND - Judgement
    (Bailey, Borland, Mayers)
    Taken from the album From The Lions Mouth (1981) Korova
  • 15 ARTHUR RUSSELL - A Little Lost
    (Arthur Russell)
    Taken from the album A World Of Echo (1986) Upside
  • 16 MARC ALMOND - Tears Run Rings
    (Marc Almond)
    Taken from the album The Stars We Are (1986) Capitol
  • 17 TALK TALK - I Believe In You
    (Tim Friese-Greene, Mark Hollis)
    Taken from the album Spirit Of Eden (1988) EMI
  • 18 RUFUS WAINWRIGHT - Beautiful Child
    (Rufus Wainwright)
    Taken from the album Want One (2003) DreamWorks


Komentari

Trenutno nema komentara.

Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.