Popboks - IŠČEZLA IMPERIJA – Karen Shakhnazarov (Fest 09) - Moja adresa [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Filmovi · 28.02.2009. 21:01 · 1

IŠČEZLA IMPERIJA – Karen Shakhnazarov (Fest 09)

Moja adresa

„Мой адрес - / Не дом и не улица, / Мой адрес / Советский Союз!“ (Moja adresa nije ulica i broj, Sovjetski Savez dom je moj!) – refren je kičerski poletne, u svoje vreme novokomponovane sovjetske pesme koja je danas skoro pa klasična. To je i tema Shakhnazarovljevog filma

Vladislava Vojnović

Ocena:
7


7/10
 

Naslov originala: Изчезнувшая империя
Scenario: Sergey Rokotov, Yevgeniy Nikishov
Uloge: Alexander Lyapin, Lidia Milyuzina, Egor Baranovsky, Ivan Kupreyenko
Žanr: coming-of-age
Trajanje: 105 min.
Proizvodnja: Rusija, 2008

Kad se odsele u druge zemlje, mnogi ljudi tuguju i pate od čežnje za svakojakim, pa i grozomornim mestima iz kojih su potekli. To nema veze sa stvarnošću, ni sa racionalnim u čoveku. Isto tako, kad ostare, ljudi postaju nostalgični u odnosu na vreme detinjstva i mladosti, pa u ma kakvom okruženji i pod ma kakvim političim režimom da je ta mladost prošla.

Karen Shakhnazarov uzima paradigmatsku celinu iz sovjetske pesmice Moja adresa (dva puta se direktno pominje, mada je niko ne peva) i sa distance od 30 godina od nje pravi sentimentalnu sliku sovjetskog sveta posle Staljina a pre Gorbačova. Za tim svetom po svoj prilici žale svi oni „iz 50 i neke“ u Rusiji - obični, normalni ljudi o kojima nema bog zna šta da se kaže, a koji su zasigurno već većinski vlasnici svojih života.

Rat, zločini i stradanja čine živote malih ljudi velikima, u pobedi, porazu, počinjenom zločinu ili pretrpljenoj patnji. Takvi događaji čine i filmove zanimljivima. A običan, miran i relativno udoban život smanjuje i ljude i filmove.

E, sad, postoje forme, a postoje i sadržaji. Na primer, Holivud i klasična filmska produkcija Mosfilma su u grandiozne forme stavljali grandiozne sadržaje. Francuski novi talas koristio je neznatnu formu za velike teme, a češki film je u niskom ključu pričao o malim ljudima.

Shakhnazarov, pak, kao neki njujorški ili sundance-autori, koristi glamuroznu, estetizovanu formu da priča priču o mladićima koji niti su mnogo pametni, niti su mnogo hrabri, niti su posebno važni za svet u kojem žive. Važnost im daje tek Shaknazarovljeva ljubav: za junake filma nije ih kvalifikovala izuzetnost, već ih činjenica da su glavni junaci filma čini značajnima.

Svedoci iščezle sovjetske imperije lepi su sami po sebi, kao fantastični prirodni pejzaži tamo negde u Uzbekistanu, Azerbejdžanu ili gde god da se nalazi Dvorac vetrova do kojeg glavni junak na kraju svoje priče dolazi kao do bajkovitog, mitskog mesta svog nastanka.

Da podvuče o kome/čemu je ovde reč, reditelj nam glavnog junaka na kraju priče ne pokazuje – pokazuje nam samo njegov subjektivac i glas izmenjen onako kako sami opažamo svoj glas kad ga slušamo snimljenog spolja. Dakle, glavni junak je – niko drugi do – gledalac u sali. I to je baš lepo i baš dirljivo i strašno je, a opet i razumljivo, što film nije dobro prišao u samoj Rusiji, naročito kod onih koji svoj biološki „imperijalizam“ još uvek proživljavaju.

A ni kod onih koju u SSSR-u nisu imali life style kao jedinu brigu, nego sve ono po čemu je ruski totalitarizam ušao u istoriju. Ni Bogdanovichevu Poslednju bioskopsku predstavu ne vole baš svi na ovom svetu.

Povezani tekstovi – Fest 09:



Komentari

  • Gravatar for Photoshopista
    Photoshopista (gost) | 28.02.2009. 21.33.12
    Sve sam razumeo samo nisam razumeo da li se film preporucuje za gledanje?
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike

ELIZIJUM - Neill Blomkamp

Blomkamp protiv bogatih

Filmovi

THE SECRET DISCO REVOLUTION – Jamie Kastner

Pusti nas u discooooooo...

Filmovi

PRE PONOĆI – Richarl Linklater

I posle ponoći ja biću tu...

Filmovi

GDE JE NAĐA? – grupa autora

Lavirint kao takav

Filmovi

ŽESTOKE DEVOJKE – Paul Feig

Drugačije & normalno

Filmovi

MI PLAČEMO IZA TAMNIH NAOČARA – Velimir Stojanović & Marijan Cvetanović

Jug je južnije

Filmovi

NE – Pablo Larrain

Imaš moje ne!

Filmovi

RED 2 – Dean Parisot

Osveta po gerijatrijski

Filmovi