Popboks - VIR - Bojan Vuk Kosovčević - Snaga vira [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Filmovi · 24.12.2012. 13:29 · 5

VIR - Bojan Vuk Kosovčević

Snaga vira

Posle izvesnog vremena, domaća kinematografija može da se podiči filmom koji je nametnuo nove slike i njihovom snagom potisnuo banalne senke naše stvarnosti

Kristina Đuković

Ocena:
9
Kristina Đuković


9/10

Scenario:  Bojan Vuk Kosovčević
Uloge: Nebojša Ðorđević, Nenad Okanović, Srdan Pantelić, Marina Vodeničar, Mirjana Karanović, Dragan Nikolić, Emir Kusturica, Jelena Matijašević, Boris Jager, Ognjen Crnomarković
Žanr: Drama
Trajanje: 95 min
Proizvodnja: Srbija, 2012.

 

 


Omnibus Vir, debitantski film reditelja i scenariste Bojana Vuka Kosovčevića dokaz je da “dnevnik uvreda” iz '90-ih godina prošlog veka još uvek nije zatvorena knjiga, te da se utisci još uvek sležu. Iako je, sudeći po skorijoj ponudi domaćih filmova, delovalo da se ovaj izvor iscrpeo, i da sada možemo da se odmorimo uz pastoralne melodrame ili gnevne filmove o tranzicionoj Srbiji, Vir se pojavio gotovo niotkuda, iznenadivši svojom neposrednom i snažnom slikom zle dekade kao da se ista dogodila juče. Za divno čudo, iako je reč o “zakasneloj” analizi, u Viru nema ni trunke naknadne pameti ili preterane  konstrukcije.

Budući da je reč o omnibusu sačinjenom od tri priče koje se odvijaju u ista dva dana tako da se likovi međusobno prepliću dolazi se do poprečnog preseka devedesetih koji nema za cilj da analizira koliko da ukaže na činjenicu da glavni junaci u sopstvenim veoma brzo postaju sporedni likovi u tuđim, susednim pričama. Brz i dinamičan tempo kojim se odvija svaka od tri priče, uhvaćena u svojoj završnici, pred veliku katarzu, ukazuje, takođe, na činjenicu, i eksplicitnu autorsku ideju brzog sagorevanja ljudskih sudbina. Otuda nema mogućnosti, niti prostora da se jednoj od njih da puno vreme celovečernjjeg filma, da se nekoj od tih sudbina pripiše aura označitelja jednog vremena i prostora. Kontrast brzine, tragike u svakoj od priča i njene zamenljivosti drugom pričom koja sledi deluje daleko jače i sudbonosnije na gledaoca podsećajući na potrošnost ljudskih života (i vrednosti) u vremenu o kom se govori u Viru, a koje je bilo samo uvodna arija za godine što će doći.

Iako je Koreni mržnje naslov prve od tri priče, koja se bavi pokušajima vođe skinhed grupe, Bogdana, da sredi svoje životne prilike po povratku iz zatvora, motiv potrage za početkom stanja u kojima zatičemo glavne junake ponavlja se i u preostale dve. Kosovčević se i u pričama o mafijašu Kaletu koji  živi poslednje dane ulične mafije i crtaču murala Grofu, povratniku sa ratišta, poigrava ulogama krivca i žrtve tragajući za korenima nesreće svojih junaka manje u okolnostima u kojima žive, a više u dubinama njihovih duša i dela koja ih proganjaju. Ova neobičnost – da se sasvim tipične ličnosti, zapravo stereotipi (krvožedni skins, okoreli mafijaš i poremećeni urbani umetnik) izglobe iz korita u kojima su liveni prava je čarolija koja se dešava na ekranu, u domaćem filmu, veoma često poznatom po lejmerskom mapiranju svojih junaka.

Pored evidentnog talenta autora filma, Vir je i primer savršene saradnje celokupne ekipe – lokacije na kojima je film sniman, scenografija i fenomenalna fotografija prikazuju Beograd onako kako u skorije vreme nije prikazan na filmu – ulice su sasvim prepoznatljive, ali oneobičene taman toliko da znate da ovaj grad konačno dobija svoju priču, da je neko zaista pogledao šta se u njemu zbiva i u njega porinuo svoju priču.

Otuda, iako je prva priča najslabija od tri (prazan hod se primećuje uprkos furioznom tempu kojim ova priča počinje i odvija se do završnice koja isuviše lako “objasni” junaka), fotogeničnost junaka i lokacija čini da gledalac oseti svež vazduh ulice i dah likova koji jure ka svojoj završnici.

Kolika je snaga vizije na kojoj Vir počiva, te iskrenost i odsustvo svake kalkulacije i hvatanja prečica svedoči i činjenica da, tokom gledanja poslednjeg segmenta omnibusa, Vir, gledajući batrganje Grofa (Nenad Okanović) da se oslobodi svojih košmara potpuno zaboravljate na sina Dragana, a gledajući frustriranu inspektorku koju maestralno glumi Mirjana Karanović, zaboravljate na jak vanfilmski odraz koji ova glumica ostavlja u društveno-političkoj svakodnevici. Posle izvesnog vremena, domaća kinematografija može da se podiči filmom koji je nametnuo nove slike i njihovom snagom potisnuo banalne senke naše stvarnosti.



Komentari

  • Gravatar for ffw
    ffw (gost) | 24.12.2012. 20.50.04
    Solidna produkcija i fotografija, vizuelno atraktivan ali bez poente. Generalno jako los film, price bedne, ispricane davno i toliko puta, scenario tragican, gluma na momente ok Grof, inspektorka,kusta,skins iz benda...ocena nerealno visoka, popbokse gubis kriterijjum...ili su neki vasi drugari pravili film pa ih gurate...steta sto fondove i ovakvu produkciju ima onaj ko ideje nema...
  • Gravatar for Vuk
    Vuk (gost) | 24.12.2012. 22.02.50
    ocena nerealno visoka
  • Gravatar for Marko
    Marko (gost) | 24.12.2012. 22.38.39
    Film je stvarno fenomenalan, pruza takvo osvezenje u moru dosadnih, praznih prica! Nisam bio ovako odusevljen domacim filmom jos od Lepih sela!!!
  • Gravatar for ddt
    ddt (gost) | 25.12.2012. 06.52.07
    hejteri će uvek da hejtuju...
  • Gravatar for mim
    mim (gost) | 28.12.2012. 03.07.21
    Nekako, ne mogu da verujem da film u kome glumi sin Dragan i sl. moze da valja, mozda se varam.. ma ne.
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike

ELIZIJUM - Neill Blomkamp

Blomkamp protiv bogatih

Filmovi

THE SECRET DISCO REVOLUTION – Jamie Kastner

Pusti nas u discooooooo...

Filmovi

PRE PONOĆI – Richarl Linklater

I posle ponoći ja biću tu...

Filmovi

GDE JE NAĐA? – grupa autora

Lavirint kao takav

Filmovi

ŽESTOKE DEVOJKE – Paul Feig

Drugačije & normalno

Filmovi

MI PLAČEMO IZA TAMNIH NAOČARA – Velimir Stojanović & Marijan Cvetanović

Jug je južnije

Filmovi

NE – Pablo Larrain

Imaš moje ne!

Filmovi

RED 2 – Dean Parisot

Osveta po gerijatrijski

Filmovi
Od istog autora

VALTER – Andrej Aćin

Valter – građanin sveta

Filmovi

KAD SVANE DAN – Goran Paskaljević

Beživotno predavanje

Filmovi

SEDAM DANA U HAVANI – Grupa reditelja

Kajgana iz Havane

Filmovi

ĐANGOVA OSVETA – Quentin Tarantino

Osveta u fusnotama

Filmovi

CARL PANZRAM : THE SPIRIT OF HATRED AND REVENGE – John Borowski

Portret sa serijskim ubicom

Filmovi