Popboks - 10 GODINA EXITA - Istorija, teorija, praksa (2) - Pravo ogledalo [s2]
Gledate arhiviranu verziju Popboksa
Popboks - web magazin za popularnu kulturu

Tema · 07.07.2009. 17:30 · 16

10 GODINA EXITA - Istorija, teorija, praksa (2)

Pravo ogledalo

Kroz sve šanse i nedaće sa kojima se suočavao, Exit se mudro klonio idealizma, što je možda i ključ njegovog uspeha

Marko Artuković

Orijentacija Exita ka Zapadu oduvek je bila jasna, a vremenom se i Zapad veoma zainteresovao za Exit. Prisustvo ključnih stranih medija na Exitu 04 bilo je značajno, a prednjačio je MTV, koji je povezao sve veću muzičku relevantnost festivala s njegovom društvenom angažovanošću – već uveliko smeštenom u pozadinski plan, ali uvek prisutnom – kroz kampanju protiv trgovine ljudima.

Na Exitu 05 već je bio i BBC, sa živim uključenjima s festivala. Nastupili su Apocalyptica, Garbage, Ian Brown, Slayer, Underworld, Carl Cox, 2 Many DJ’s, The White Stripes... Ovi poslednji su, praktično, označili prelomni momenat u razvoju Exita. Iako je i prethodnih godina na festivalu nastupio niz popularnih, značajnih, širom sveta traženih i aktuelnih izvođača, Stripesi su bili prvi koji su u trenutku nastupa bili na vrhuncu svega toga odjednom; nakon njihovog dolaska apetiti posetilaca su značajno porasli.

Loše vremenske prilike na festivalima na otvorenom često su romantične, ali u maratonskoj kišurini koja je ozbiljno dovela u pitanje nastup Garbagea nije bilo puno romantike. Oni koji su, uprkos veoma surovim uslovima, ipak ostali do duboko u noć i dočekali nastup Garbagea, zakazan za znatno raniji sat, imali su, pak, priliku da čuju jedan od najprofesionalnijih nastupa koje Exit pamti. Repertoarski i izvođački standardi festivala su rasli; za to vreme, rasle su i političke implikacije i komplikacije. 

10 GODINA EXITA (2) - Pravo ogledalo

Subjekat i objekat

Prethodnih godina teško zamisliva situacija – da se festival održava u gradu u kom su na vlasti upravo on(akv)i protiv kojih i kakvih su se organizatori, izvođači i posetioci bunili kada je Exit bio u povoju – zadala je puno glavobolje organizatorima i NGO dušebrižnicima, ali – što zbog dovoljne snalažljivosti svih koji su se o nečemu zaista pitali, uključujući i samu gradonačelnicu i ekipu joj, što zbog same inercije festivala kao već razrađene mašinerije koju pokreću velika zabava i ništa manji novac – publika zapravo nije puno trpela.

Zbog pretnje bombaškim napadima odustalo se od planirane antiratne poruke koju je, ispostavilo se, uprkos regionalnom, pa i globalnom karakteru festivala, još bilo preteško sročiti tako da znači išta konkretno a da neko negde zbog toga ne poželi da na Đavi nešto i/ili neko odleti u vazduh, ili bar uputi dovoljno ozbiljnu pretnju da bi do toga došlo. Nije, dakle, bilo artikulisanog odavanja počasti žrtvama, ali, opet, svega ostalog, tj. onoga zbog čega ljudi u prvom redu i dolaze na festival – jeste.

Problem sa već podrazumevajućom političkom dimenzijom Exita – ili, preciznije, Exitom kao političkim objektom, a u izvesnoj meri i subjektom – rešen je tako da verovatno niko nije bio u potpunosti zadovoljan, što će reći – na valjda jedini mogući način: kompromisom s prioritetima na pravom mestu. Ukoliko je do tada i postojala sumnja da je Exit odrastao, snalaženje – možda pomalo nezgrapno, ali uspešno – u ovim, veoma nezgodnim prilikama, pokazalo je da bezmalo nikakve političke okolnosti koje su još uopšte moguće nemaju ozbiljnije šanse protiv organizatora rešenih da ozbiljno posluju, i desetina hiljada posetilaca rešenih da se zabave.

10 GODINA EXITA (2) - Pravo ogledalo

Ono što su prethodne godine za Exit bili The White Stripes – bend na vrhuncu globalne aktuelnosti – 2006. su bili Škoti Franz Ferdinand. Mnogobrojni fanovi iz Srbije i regiona konačno su se sreli s Morrisseyjem, koga ne baš predusretljiv izbor pesama, orijentisan pretežno na novije solo radove, nije sprečio da oduševi publiku. (Neki bi, doduše, rekli da on nije ni morao da peva da bi kod fanova izazvao efekat.)

Ipak, u jakoj konkurenciji Ferdinanda i Morrisseyja, te Culta, Cardigansa, Pet Shop Boysa... ovog puta je na glavnoj bini trijumfovao – Billy Idol. Vremešni mladić s nemirnom usnom okupio je, naime, gotovo 50.000 posetilaca ispred glavne bine, što je najverovatnije najviše iznenadilo njega samog.

U Dance Areni nastupili, između ostalih, Dave Clarke, Derrick May, Eric Prydz i Hernan Cattaneo.

Za medijski zanimljive nemuzičke sadržaje vezane za festival između Exita 06 i 07 pobrinuli su sami čelnici festivala. Dušan Kovačević, jedan od osnivača, optužio je ostale da su "kidnapovali" manifestaciju, tražeći pola miliona evra odštete.

Nedugo potom, od domaćeg organizatorskog giganta Komune stigla je ponuda o preuzimanju lavovskog dela tehničke strane festivala, koju je Exitov tim glatko odbio, nazivajući je "besmislenom i nepristojnom". Spor između Kovačevića i ostatka ekipe ubrzo je napustio fokus javnosti, i stvar je utihnula.

10 GODINA EXITA (2) - Pravo ogledalo

Ravnoteža

Exit 07 obeležilo je neobično malo prisustvo gitara, što je donekle ublažio Rober Plant, koji je u nastup s pratećom grupom Strange Sensation uključio i verzije pesama Led Zeppelina, koje ne mogu da omanu – ni u kafani, a nekmoli na Exitu. Ostale zvezde glavne bine bile su pretežno reperski orijentisane, što je u skladu sa interesovanjima velikog dela domaće publike, kao i činjenicom da se hip hop već tada iskristalisao kao perspektivna grana domaćeg pop mejnstrima.

Main Stage su, tako, pohodili Snoop Dogg, Wu-Tang Clan i Beastie Boys. Ostatak centralne ponude činili su, između ostalih, plesni kolektiv Basement Jaxx, atraktivna brazilska novotarija Cansei de Ser Sexy, kao i u Srbiji uvek toplo pozdravljani The Prodigy - koji će, evo, ove godine nastupiti na istom mestu.

Među izvođačima u Dance Areni bili su Richie Hawtin, Danny Tenaglia i Dee Face.

Uprkos rekordnom broju poseta – gotovo 200.000 – i impresivnom broju gostiju iz inostranstva, od kojih su mnogi potegli na Exit iz zemlje festivala – Ujedinjenog Kraljevstva – teško je oteti se utisku da je pretprošlogodišnja epizoda predstavljala malo zatišje u evoluciji, bar kad je aktuelnost i raznovrsnost ponude u pitanju. Uprkos tome, Exit je ovenčan titulom najboljeg nebritanskog festivala, koju, prema glasanju publike, dodeljuje organizacija UK Festival Awards.

Prošle godine, stilska ravnoteža koju je Exit 2004. blago poljuljao ponovo je uspostavljena.  Sex Pistols, Paul Weller, Ministry, Primal Scream, Gossip... Za skoro svakog po bar nešto (osim za one koji su čvrsto odlučili da je Exit bez veze sve dok ne dođe Radiohead).

Među izvođačima se, nažalost, nije našla Björk, čije bi gostovanje bilo sasvim izvesno da na koncertu u Tokiju nije našla za shodno da se oduševi samoproglašenjem nezavisnosti Kosova. Organizatori su mudro procenili da ne postoji količina kontrole štete koja bi učinila nastup pevačice lagodnim, pa ni sasvim bezbednim – ni za nju, ni za publiku, ni za javnost koja, naravno, nema nameru da se upušta u detalje kao što je kvalitet numere Declare Independence, koju je Björk na tom koncertu, eto, posvetila Kosovu (a u pitanju je jedna od njenih najboljih pesama). Baš kao što ni Björk, nažalost, po svoj prilici nije našla za shodno da se detaljnije obavesti o situaciji pre nego što je s Japancima podelila svoje ushićenje zbog vesti s Balkana.

10 GODINA EXITA

Ali, tako mu je to. Da nije bilo političkih problema, festival verovatno ne bi ni nastao; da nije bilo svesti o političkoj i ekonomskoj realnosti, koja je često nalagala poteze kakvi bi se u laboratorijskim uslovima dali okarakterisati kao sporni, a u praksi su stvar najčešće dobre procene odnosa štete i koristi – pitanje je da li bi festival uopšte opstao.

Moguće je da bi, ali svakako ne bi bio ovo što je danas.



Komentari

  • Gravatar for Goran
    Goran (gost) | 07.07.2009. 16.49.02
    Meni je samo zao to sto ovo nije muzicki profilisan festival. Babe i Zabe... Zvonko Bogdan,Prodigy,Korn... Uglavnom, DJ-evi su ono sto ne izostaje. Jeftiniji su od bilo kog benda pa ih uvek mogu bookirati i malo platiti (u odnosu na neki ozbiljan bend). Iz tog razloga je EXIT vecim delom festival elektronske muzike. Zao mi je sto nema vise gitarske muzike. Sad ce neko reci 'pa ima Explosive stage'... A to je opet druga krajnost. Steta sto nisu bookirali Faith no More i(li) Placebo ove godine. Faith-i su se okupili i sviraju samo festivale, a Placebo takodje preko leta samo festivale svira.
  • Gravatar for :)
    :) (gost) | 07.07.2009. 18.25.03
    "Neki" :)
  • Gravatar for 1.5v
    1.5v (gost) | 07.07.2009. 18.42.18
    Meni je zao sto Exit ignorise domace velicine kao sto su Bajaga, Corba, Yu Grupa, Plavi orkestar. Plavci su se okupili i sviraju i festivale, Bajaga takodje preko leta bi sviro festivale.
  • Gravatar for b
    b (gost) | 07.07.2009. 19.27.18
    pa ok. artuković se - kao izgleda i većina popboks publike - ne interesuje mnogo za elektronsku/plesnu muziku, - što je ok.
  • Gravatar for Tomislav Žegura
    Tomislav Žegura (gost) | 07.07.2009. 19.32.32
    Slažem se sa Goranom u vezi Faith No More, oni su velika stvar ovog ljeta, mnogo veća od Korn i Prodigy... nego ,textu iz dva dijela po mom mišljenju nedostaje obraćanje pažnje na ključni trenutak transformacije Exita iz elektro festivala u ozbiljan svastrani festival (negdje oko 2004) , i tu su veliku ulogu igrali jaki strateški planeri koji su se potrudili da rebrenduju muzički identitet festivala kao i sve veću narkomansku sjenku ,koja je ,što zbog predrasuda ,što zbog stvarnih činjenica zasjenjivala pozitivnu stranu exita !!! Izgleda da se ipak malo štedilo ,ove krizne godine, a dogodine bi moglo nešto aktuelnije i veće , i više rockaaaa
  • Gravatar for I Started a Joke
    I Started a Joke (gost) | 07.07.2009. 20.46.53
    Faith No More
  • Gravatar for Vrabac
    Vrabac (gost) | 07.07.2009. 22.08.54
    @ Goran ...Zvonko Bogdan, Prodigy, Korn... hahahahah :D :D :D @ b Nije istina da se ne interesuju ljudi za elektronsku/plesnu muziku, ali ono što se plasira u DJ-areni je, paaa, recimo kao prvi video-rekorder marke Telefunken koji šljaka i danas 2009.godine! ...recimo tako! Mislim Karl Koks i ostala ekipa... kao da organizatori nisu ni čuli za recimo Royksopp, Sally Shapiro, Digitalism, Cut Copy, neke izvodjače sa "Valerie" etikete, zatim Skandinavce kojih ima na pretek, eto mogli su bar da dovedu opet i Ladytron, ne bih se bunio ...kao da nemaju nameru tu nešto da menjaju... A ovi što sam pomenuo samo su delić onoga što se u svetu doživljava kao "moderna plesna muzika"... ovako ono što se na EXITu prezentuje u DJ-areni je potpuno odsustvo realnosti i sluha za aktuelnostima na polju elektronske muzike... Nadam se da ste shvatili da je ovo bila krajnje dobronamerna kritika, jer ima nas koji volimo elektroniku, ali nešto malo drugačiju od ove što stalno ide TUBC-TUBC-TUBC... :)
  • Gravatar for fat freddy's drop
    fat freddy's drop (gost) | 07.07.2009. 22.42.47
    rojksop su aktuelni i inovativni koliko i miroslav ilic (a pritom ih ne mrzim). ako je elektronika, nek je bar neka uz koju se cure mogu izmoriti, napiti i na sex dobrovoljno navesti. osim toga - sally shapiro, digitalism, cut copy, ladytron i ostala raja su deo talasa tzv. indie-zacije elektronike koja nije preterano draga dance arenistima. kod ovog komentara je 1244, sto krunski dokazuje da je kosovo srbija, uprkos bjorkinim vapajima.
  • Gravatar for plastika!
    plastika! (gost) | 08.07.2009. 07.20.37
    @Vrabac Covece, o cemu ti pricas? :) Pa to je dance arena, samim tim se ocekuje plesna muzika. Gde tu vidis Ladytron i Royksopp? Licno bih bio presrecan oba benda da vidim, ali na mainu naravno. Line up na DA je fenomenalan kao i uvek. Velika, aktuelna imena i (hvala Bogu! :D ) nema trance djeva.
  • Gravatar for zoccman
    zoccman (gost) | 08.07.2009. 09.31.34
    Za one koji vole ovakav vid zabave, ove godine je prilično ujednačen i dobar DJ izbor u prva dva dana: Gui Boratto, Digweed, Richie Hawtin, Dubfire, Loco Dice, Steve Lawler... Istina je da se na DA jako malo eksperimentiše ali je činjenica da neki prethodni eksperimenti nisu dali sjajne rezultate, u sećanju su mi Trentemoller i Kruder & Dorfmeister. Jednostavno, publika je profilisana (što je već posebna tema), zna šta da očekuje a organizator joj to i nudi. Mislim da je velika greška organizatora što Kraftwerk nije nastupio u DA; bio bi bolji i prisniji doživljaj nego na main-u gde pola ljudi neće videti binu a bez video rada njihov nastup nema smisla. Istina je da se na DA jako malo eksperimentiše ali je činjenica da neki prethodni eksperimenti nisu dali sjajne rezultate (u sećanju su mi Trentemoller i Kruder & Dorfmeister). Jednostavno, publika zna šta da očekuje a organizator joj to i nudi. Mislim da je velika greška organizatora što Kraftwerk nije nastupio u DA; bio bi bolji i prisniji doživljaj nego na main-u gde pola ljudi neće videti binu a bez video rada njihov nastup nema smisla.
  • Gravatar for Barker
    Barker (gost) | 08.07.2009. 11.18.38
    e05 samo zbog Underworld, a e06 samo zbog slucajnog proputovanja kroz NS. sve sam vise siguran da nijedan naredni e nece biti primamljiv za mene. eh, primavera, barselona...
  • Gravatar for Goran
    Goran (gost) | 08.07.2009. 11.49.07
    Sledece godine kad (ako) nam ukinu vize situacija ce biti drugacija. Ne znam da li znate, ali jeftinim avionskim letovima iz Osjeka do Nemacke mozete doci za 20-50 eura. :) Sto je sjajno... A tu su festivali kakve smo do sada samo sanjali PinkPop,Rock am Ring,NovaRock,Download festival ... I sve to nece biti mnogo skuplje od EXIT-a. Exit ce uvek imati svoju publiku, ali na nasu srecu nece biti jedini festival koji smo u zivotu videli (mnogi od nas/vas)...
  • Gravatar for gavran
    gavran (gost) | 08.07.2009. 15.33.12
    E pa ja bas mislim da publika nije profilisana nimalo. Ima tu svakakvih ljudi sto je i normalno kada je u pitanju ovako masovna manifestacija sa svim propratnim stvarima. Jos kada je u pitanju dance arena na kojoj svaka shusha zavrshi vece, jer je to kao neko nepisano pravilo, o kakvoj profilisanosti se prica. Koga god da tu dovedu velikoj vecini ljudi bi bilo OK. Mislim da mnogi ne bi imala pojma ko im pusta muziku i kakav stil mogu da ocekuju da to organizatori ne najavljuju.A mnogi ni pored toga veze nemaju. Malo je tu prave klaberske ekipe. Cast izuzecima.O profilisanosti i upucenosti publike bi se moglo mozda pricati kada su u pitanju manje bine, kao npr. elektrana... I malo su postale dosadne price ovih kvazi rocker-a tipa te nema gitarske muzike, te samo elektrinika itd. U sustini se nikome ne moze ugoditi. I ja bih voleo mnogo sto sta da vidim pa mi se godinama ne ispunjava zelja. Bar sto se mene tice svake godine ima neko zanimljivo ime, ali uvek i mesta za bar desetak aktuelnih izvodjaca koji su se tu mogli naci.
  • Gravatar for radioglava
    radioglava (gost) | 08.07.2009. 19.56.31
    Kako god okrenes, dosta je tu velikih imena nastupilo i to je jedino bitno. Naravno, tu ne racunam ove sto vrte tudje ploce na dance areni, pa se, kao, posle njihovi "nastupi" prepricavaju. U pravu je Goran za vize. Kad ljudima bude omoguceno da bez cimanja odu na STVARNO velike festivale, a najblizi je vec u Budimpesti, onda ce i EXIT-ovi organizatori-"bizmismeni" morati da se pobrine da podigne nivo, kako line-upa, tako i usluge (kretenizmi tipa tokena i sveprisutnih pandura).
  • Gravatar for Komšija
    Komšija (gost) | 08.07.2009. 19.59.51
    Vrabac bi očigledno Anku Crnotravku ;)...
  • Gravatar for Vrabac
    Vrabac (gost) | 08.07.2009. 23.00.33
    @ Komsija hahahahah ...drago mi je da se i ti secas nje! :))) http://www.youtube.com/watch?v=euExyimxyyM
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali tekstove.

NAPOMENA:

Komentari ne odražavaju stav redakcije Popboksa već je ono što je u njima napisano isključivo stav autora komentara.

Da bi vaš komentar bio objavljen potrebno je da bude vezan za sadržinu teksta, odnosno da predstavlja mišljenje o objavljenom tekstu.

Nećemo objavljivati uvredljive, nepristojne i netolerantne komentare, kao ni one čijim bi se objavljivanjem prekršio Zakon o javnom informisanju.

Ukoliko nam u komentaru ukažete na činjeničnu, gramatičku, slovnu, tehničku i sl. grešku, bićemo vam zahvalni i prosledićemo informaciju odgovornima u redakciji, ali taj komentar nećemo objaviti.

Komentare koji se tiču uređivačke politike nećemo objavljivati, sve predloge (i zamerke, pohvale...) koje imate možete nam poslati e-mailom.

Novo iz rubrike